• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

50 jaar ABS Autoherstel Le Mans

50 jaar geleden richtte André en Henny Rijff Le Mans autoschade in Amsterdam op. Het was toendertijd een kleine spuiterij waar ook licht plaatwerk werd verricht. Nu 50 jaar later is ABS Autoherstel Le Mans een begrip in Amsterdam-Noord met zestien medewerkers. De komst van deelauto’s, elektrisch vervoer, autoluwe straten en corona heeft gezorgd voor veel veranderingen in en rondom het bedrijf. Claudia Tensen Rijff vertelt hierover.

Deel 12 van de serie over onze familiebedrijven.

“Ik had ons 50-jarig jubileum feestelijk willen vieren. Dat is nu helaas lastig. We gaan wel gezellig met de medewerkers het glas heffen. Veel meer dan dat kunnen we nu niet doen. Het zou leuk zijn als er volgend jaar nog de gelegenheid is om het groots te vieren.” 

Van opbouw tot overname

“Mijn vader André Rijff werkte bij een bedrijf waar hij het onderhoud en spuitwerk deed van auto’s en vrachtwagens. In maart 1971 begon hij voor zichzelf met Le Mans autoschade in Amsterdam. Mijn moeder was toendertijd kapster en ging mijn vader  ondersteunen met de administratie en het halen van onderdelen. Al vrij snel hadden ze het zo druk dat ze handjes extra nodig hadden. Er kwamen medewerkers bij en in 1978 verhuisden ze naar de Papaverhoek. Daar groeide ze binnen tien jaar weer uit hun jasje. In 1988 werd een nieuw modern pand gebouwd aan de TT Vasumweg. Met de komst van de gestuurde schadestroom, professionaliseerde Le Mans autoschade in een rap tempo.” 

Tekst gaat verder onder de foto

“In 1992 ronde Jack, mijn man, zijn grafische studie af. Hij heeft altijd een voorliefde gehad voor auto’s, maar koos voor de grafische wereld omdat de verwachting was dat dit een betere toekomst zou geven. Het eerste jaar was voor hem een proefperiode in de spuiterij. Toen verloor hij zijn hart aan de auto’s. In hetzelfde jaar rondde ik mijn economische studie af. Ik ben eerst de kunst gaan afkijken in verschillende autoschadeherstelbedrijven in Noord Holland. Een paar jaar later toen mijn moeder 50 jaar werd, stopte ze met werken binnen het bedrijf en toen nam haar plaats over.

Als je in een ondernemersgezin opgroeit is het bedrijf altijd het middelpunt. Ik had tijdens mijn studie nooit echt een sterke passie om een bepaald vak te gaan leren. Onderbewust voelde ik dat het zonde zou zijn als ik het familiebedrijf niet zou voortzetten. Je weet dat je ouders hun ziel en zaligheid erin hebben gestoken. Als enig kind, was ik de enige binnen het gezin die het kon overnemen. Daarom nam ik samen met Jack in 2006 het bedrijf over. Het is fijn dat je het samen kan doen.” 

Toen & nu

“Als je vroeger autoschade had, liet je dit repareren bij schadehersteller om de hoek. De calculatie van de schade werd op de achterkant van een sigarendoos gemaakt en de kosten betaalde je zelf. De particuliere klant was toen de opdrachtgever. 

In de jaren negentig gingen verzekeraars samenwerken met schadeherstelbedrijven, hierdoor is de gestuurde schadestroom ontstaan. De schadehersteller heeft in de loop van de jaren steeds meer administratieve functies van de verzekeraar overgenomen  waardoor er ook nieuwe functies ontstonden zoals de schadecalculator. Deze is verantwoordelijk voor een vakkundige schadecalculatie en advies richting de klant en verzekeraar. 

Verder zie ik ook dat door de jaren heen het vraag en aanbod is veranderd. Vroeger herstelden we ruiten. Op een gegeven moment hebben de ruitspecialisten de markt naar zich toegetrokken. Mede door de komst van allerlei veiligheidssystemen komt autoruitherstel steeds meer bij de schadeherstellers terecht. 

Daarnaast wordt de auto steeds technischer door de ingebouwde rijhulpsystemen. Het is net een rijdende computer die zelf dingen waarneemt. Een heel ander voertuig dan vroeger. Hierdoor zijn reparaties ook ingewikkelder geworden en zijn er vaak meer opleidingen en certificaten nodig. Voordat je kan gaan uitdeuken en spuiten, moet de auto eerst worden uitgelezen om te kijken waar de storing zit.” 

Tekst gaat verder onder de foto

Dat hoort bij het ondernemen

“Wij wonen relatief ver van het bedrijf af, maar vinden het niet erg om elke dag een stuk te rijden. De tijd die we naar huis rijden spreken we vaak de dag door en sluiten we de werkdag af. Als je naar huis gaat, dan ben je ook echt thuis. 

Corona heeft een enorme invloed op de verkeersdrukte. Vóór corona stond ik twee keer per dag in de file en nu heb ik daar geen last meer van. In een korte tijd is er een andere dynamiek gekomen door het thuiswerken. Mijn buurman reed voorheen 50.000 km per jaar en nu haalt hij niet eens de 5.000… Ik denk dat deze verandering in de toekomst ook had plaatsgevonden zonder corona, maar nu is het  gewoon versneld.

Toen mijn vader in 1978 groeide met het bedrijf en net was verhuisd naar een groter pand met Le Mans kwam in 1978 de oliecrisis om de hoek kijken. En nu zitten we middenin de corona crisis. Er zullen altijd factoren op je pad komen waar je geen invloed op hebt. Dat hoort bij het ondernemen. Je moet je aanpassen aan de veranderende situatie en dan is flexibiliteit heel belangrijk.

Nu zijn we 50 jaar, een mijlpaal waar we trots op mogen zijn. Het laatste jaar hebben we goed gebruikt om ons bedrijfspand helemaal te restylen, geïnvesteerd in de nieuwste technieken en apparatuur. Alles nu weer fris en fruitig is, zorgt wel voor een fijne sfeer. We gaan met deze facelift positief ons 50e levensjaar in!”