75 jaar ABS Den Elzen | Geen politiek en hiërarchie
Van oude legervoertuigen spuiten naar zo’n 20.000 auto’s per jaar herstellen. Joost den Elzen over aandacht, processen en dat geld verdienen niet op 1 hoeft te staan.
Al vanaf het begin van ABS Autoherstel is Den Elzen aangesloten bij de keten. “Mijn vader staat nog in de oprichtingsakte. Hij was een van de eerste 9 ondernemers die zich destijds aansloten.”
Het bedrijf bestond toen al zo’n 50 jaar.
Begonnen met oude legerwagens
In de jaren na de Tweede Wereldoorlog waren auto’s voor particulieren schaars. Legervoertuigen waren er juist in overvloed. Dus toen de broers Chris en Koos den Elzen in 1948 hun spuiterij in Den Haag openden, hielden ze zich voornamelijk bezig met het spuiten van oude legerauto’s voor particulieren.
Begin jaren ’70 verhuisde Den Elzen naar een nieuw pand in Den Haag. Hier kwam de volgende generatie in de zaak: broers Harry, Theo en Hans. Harry is de vader van de huidige directeur Joost den Elzen.
In 1988 openden zij een tweede vestiging in Zoetermeer. En een paar jaar later komt ook de derde generatie Den Elzen in de zaak: Joost staat nu nog steeds aan het roer. Samen met zijn vrouw Danielle Vermeulen, Rogier Schinkel en Eric van den Steen vormt hij de directie van het autoschadeherstelbedrijf met 9 vestigingen.
Niet technisch
“We woonden vroeger niet naast of vlak bij de zaak dus echt opgegroeid ben ik er niet. Ik ben er wel altijd met heel veel plezier gekomen en heb me altijd verbonden gevoeld met het bedrijf,” vertelt Joost. “Toen ik een jaar of 12 was, hielp ik in de vakanties mee. Klusjes doen, opruimen, schoonmaken, helpen in spuiterij. Het is natuurlijk een technisch bedrijf, maar zelf ben ik niet technisch. Toch was ik er altijd heel graag.”
“De belangrijkste les die ik geleerd heb van mijn vader en ooms? Blijf bij jezelf en ken je beperkingen. Creëer vanuit daar een team waarin je elkaar aanvult.”
“Mijn zus had andere ambities en is niet in de zaak gestart. Ik ben in de jaren ‘90 in de zaak gekomen. Behalve mijn vrouw Danielle werkt er geen directe familie in het bedrijf.” Toch is Den Elzen een echt familiebedrijf, al is het alleen al omdat er zoveel families werken. Joost: “We zien vaak dat vader hier werkt en zoon of dochter ook enthousiast wordt voor het vak. Dat ze bijvoorbeeld een vakantiebaantje hebben of stage komen lopen en zo het vak inrollen.”
Op de sofa
Het familiegevoel komt terug in de kernwaarden van Den Elzen: Sympathiek, Ondernemend, Familie en Aandacht, die 4 punten komen overal in terug. In communicatie met opdrachtgevers, in gesprekken met collega’s. “Langzaam is dat van ons allemaal geworden en dat maakt dat er een bepaald type mens blijft hangen. Voor diegene waar het niet voor werkt, die gaat weer verder.”
Het gevoel van een familiebedrijf is lastiger te behouden dan toen we nog 2 vestigingen hadden. “Toen zagen mensen mij elke dag, nu zien ze me misschien maar 2 keer per maand. Dat neemt niet weg dat ik het heel belangrijk vind om mensen bij naam te kennen en te weten wat er thuis speelt. Soms verrast dat nieuwe medewerkers, omdat ze dat niet gewend zijn vanuit hun vorige werkgever.”
Geen politiek en hiërarchie
“We zijn met zijn allen die familie, niet alleen Danielle en ik. Iedereen gaat met aandacht en sympathie met elkaar om. We hebben plezier, komen met een goed gevoel naar het werk en kunnen het goed vinden samen. Die aandacht zit ‘m vanuit het management bijvoorbeeld in een handgeschreven kerstkaart, een persoonlijk bericht op verjaardagen, een cadeautje als er iemand zwanger is of als er een kindje is geboren.
Maar we motiveren mensen ook om, als ze op een andere vestiging komen, even een rondje te maken en iedereen gedag te zeggen. We kennen geen politiek en hiërarchie.”
Geld verdienen is een logisch gevolg
“Als alle processen op orde zijn en het geheel soepel loopt, dan heb je het naar je zin,” zegt Joost. “Vaak zie ik dat geld verdienen op 1 staat in onze branche, maar volgens mij is geld verdienen een uitkomst van alles bij elkaar. Als processen kloppen, er aandacht is voor elkaar, we met goed gereedschap en goed opgeleide mensen werken, dan is dat geld verdienen een logisch gevolg.” Ik ben trots op waar we nu staan als bedrijf. We hebben ons enorm kunnen ontwikkelen, ook doordat we in beweging bleven. Door uit te breiden, ons verder te ontwikkelen, het behalen van merkerkenningen, vestigingen van elkaar te laten leren. We hebben altijd bij alles een doel voor ogen.
Vanuit die beweging kun je sneller en makkelijker aanpassen. En dat kun je alleen maar doen met zijn allen.