• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

Samen verzekeringsfraude voorkomen

Samen met onze IT-partner ABZ hebben we een nieuwe detectie-mogelijkheid voor verzekeringsfraude ontwikkeld. Marco Kooij van het Service Center van ABS Autoherstel vertelt er graag meer over.

We denken actief mee

“Verzekeringsfraude komt voor, ook als het gaat om autoschade. Als ABS Autoherstel zijn wij meedenkend partner van verzekeraars, onze opdrachtgevers. Dit houdt in dat we meekijken hoe we eventuele misstanden en onduidelijkheden kunnen voorkomen.”

De computer heeft geen ogen

“Vroeger keken drie paar ogen mee als iemand schade meldde bij de verzekeraar: de verzekeraar zelf, een onafhankelijk expert en wij als professioneel hersteller. Tegenwoordig zijn wij vaak de enige partij die de klant en zijn of haar auto nog live zien. De meeste schademeldingen gaan via de computer en dat werkt natuurlijk heel gemakkelijk en snel voor de autobezitter en de verzekeraar; je mist er alleen wel een waardevol contactmoment mee. Een computer heeft geen ogen, dus die ziet het niet als er iets niet klopt.”

Een hert met betonsporen

“We maken het mee, dat iemand zegt dat de schade is veroorzaakt door een hert dat ineens de weg overstak; alleen laat een hert geen betonsporen na. Onze schadeherstellers kijken naar de auto en naar het verhaal dat de schade vertelt. Ze vragen vervolgens aan de klant wat er is gebeurd en dan kloppen de verhalen soms niet. Op zo’n moment betrekken we er een onafhankelijk expert bij. Wat nu nieuw is, is dat we aan de achterkant ook aan een touwtje trekken bij de verzekeraar.”

Eenvoudig aanvinken

“Via de nieuwe functie die we hebben ontwikkeld met onze IT-expert ABZ kunnen we eventuele afwijkingen sneller signaleren. In het calculatieprogramma kan de schademanager op de ABS-vestiging nu eenvoudig een optie aanvinken en programma stuurt automatisch een signaal naar de verzekeraar. De verzekeraar kan dan de klanthistorie, de meldingshistorie en het schadebeeld met elkaar vergelijken. Uiteindelijk is het dan aan de verzekeraar om verder actie te ondernemen of conclusies te trekken.”

‘Schone’ orderportefeuilles

“Het gaat er dus niet om dat we klanten gaan wantrouwen, maar we moeten met elkaar de onderliggende orderportefeuille wel zo schoon mogelijk houden. Wij zijn daarbij eigenlijk de vooruitgeschoven post van de verzekeraar door het alert invullen van de gegevens en eventuele signalen door te geven. We proberen opdrachtgevers zo grondig mogelijk te informeren en dat natuurlijk het liefst op een digitale manier die past bij hun eigen processen. Wij zijn onderdeel van het proces van de opdrachtgever en samen moeten we de processen zo slim en efficiënt mogelijk inrichten. De nieuwe functie draagt hier zeker aan bij.”