• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

‘Elke deuk is anders. Dat blijft iedere keer weer een uitdaging.’

Autoschadeherstel is een prachtig vak waarin de technologische ontwikkelingen nooit stil staan. Helaas maken tegenwoordig maar weinig mensen de keus voor een technisch beroep. Daarom zijn we extra blij met degenen die het wel doen: onze leerlingen! Deze keer aan het woord: Nick.

Inmiddels is Nick (18) al sinds oktober 2019 werkzaam als plaatwerker bij ABS Le Mans. Eerst liep hij hier stage en nu combineert hij het werken bij Le Mans met leren op school. “Ik was op zoek naar een kleinschalig schadeherstelbedrijf waar ik zou kunnen werken in de buurt van Landsmeer, waar ik woon. Het leukste vind ik de sfeer, vrijheid, flexibiliteit en mijn collega’s. Je werkt op je eigen tempo en er is altijd tijd voor een grapje.”

Nick volgt momenteel de opleiding tot autoschadehersteller aan het ROC in Amsterdam. “Ik deed eerst een BOL-traject, dus drie dagen school en twee dagen stage, maar ik vond de leermethode niet fijn. Jack, eigenaar van ABS Le Mans vertelde me dat ze ook een leermeester hebben rondlopen en bood me daarom een BBL-traject aan. De week erop ging ik meteen aan de slag als BBL’er.”

Met de paplepel ingegoten

“Ik wist altijd al dat dit vak voor mij bestemd was. Mijn vader heeft namelijk samen met mijn oom een schadeherstelbedrijf waar ik vroeger meehielp met klussen. Mijn opa vond dat ik het bedrijf zou moeten overnemen. Met een zus en drie nichtjes ben ik de enige jongen in de familie. Toen ik ze vertelde dat ik een opleiding tot schadehersteller wilde gaan volgen, bloeide mijn vader helemaal op. Dat is geweldig om te zien. Gelukkig hebben ze me nooit gepusht om dit vak te gaan volgen.”

“Ik ben bewust niet bij mijn vader gaan werken, want ik weet al hoe het bij hem loopt. Ik wil ook kijken hoe ik het ergens anders vind.”

Passie voor schadeherstel

Het is wel duidelijk dat Nick echt een passie heeft voor het schadeherstelvak. “Het (de)monteren vind ik het leukste wat er is. Zo leer je het meeste. Daarnaast vind ik plamuren, schuren, wassen, mooi uitdeuken, grondverf spuiten allemaal leuk om te doen. Eigenlijk de hele basis leggen. Dit heb ik overigens pas drie keer gedaan.”

“Ik had net bijvoorbeeld een grote auto die ik moest opbouwen. Denk aan een voorbumper en de koplampen. Aan het einde van de dag ben ik toch wel even blij dat ik dat heb gedaan.”

“Als ik moet uitdeuken en plamuren dan maak ik daar altijd even een fotootje van. Dat stuur ik dan trots naar mijn vader. ”

Nieuwe ontwikkelingen

“Ik begon in dit vak met auto’s wassen en bumpers eraf halen. Nu help ik mee met opbouwen van onderdelen die net gespoten zijn. Ik leer het vak steeds beter.”

“Meestal demonteer en monteer ik een paar auto’s. De rest van de dag maak ik auto’s van binnen en buiten grondig schoon. Als ik mijn werk goed doe, kunnen ze in principe zo de showroom weer in. Aan het einde van de dag zorg ik altijd dat de werkplaats weer schoon is voor de volgende dag.”

De ontwikkeling van technologie in auto’s gaat snel. Ook Nick merkt dit in de werkplaats.
“Bij nieuwe auto’s loopt de bedrading van de spiegels door de hele deur. Dan moet je toch even slim nadenken wat de stappen zijn voordat je de schade kan herstellen. Je blijft altijd leren in dit vak.”

Trots op het eindresultaat

Nick wil op den duur graag een BBL-vervolgopleiding doen. Zo kan hij met zijn passie bezig in plaats van leren uit de boeken. “Ik heb over twee jaar mijn MBO 2 plaatwerker afgerond. Daarna wil ik nog een BBL-opleiding MBO3 plaatwerker volgen. Eventueel daarna nog een MBO3 opleiding tot spuiter. Maar dan ben ik al wel weer vijf jaar verder.”

“Mijn collega’s die hier al langer werken doen het hele proces van een auto zelf. Ze demonteren een auto, repareren de schade en brengen hem vervolgens naar de spuiterij. Nadat hij gespoten is, zetten ze hem zelf weer in elkaar. Dit hele proces heb ik zelf pas één keer mogen doen.”

“Dat was ook gelijk mijn favoriete klus. Ik kreeg een Nissan Leaf die uitgedeukt en geschuurd moest worden. Toen hij gespoten was, mocht ik hem ook weer zelf opbouwen. Toen was ik wel trots op het eindresultaat. Ik wil dat uiteindelijk ook graag meer doen.”

“Het beste zou zijn om een combinatie van plaat- en spuitwerk te doen. Maar tegenwoordig ben je óf een spuiter óf een plaatwerker. Dan kies ik toch voor plaatwerker. Elke deuk is anders. Dat blijft iedere keer weer een uitdaging.”

‘Ga een keertje meelopen’

Voor leerlingen die niet zeker weten welke kant ze op willen, heeft Nick nog een tip: “Onderzoek of je echt in het schadeherstel vak geïnteresseerd bent. Kijk bijvoorbeeld eens wat filmpjes over het vak. Op mijn opleiding begonnen we bijvoorbeeld met 26 leerlingen en zijn nu nog maar met 10 over. Dus als het mogelijk is, ga een keertje meelopen.”