• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

ADAS: wat is het en wat doet het?

In de toekomst gaan we minder schade rijden. Een belangrijke oorzaak is het toenemend gebruik van ADAS. Watte?! In een serie blogs geven we uitleg en kijken vooruit.

De afkorting ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems. Dat zijn dus innovatieve hulpsystemen in auto’s. Ze ondersteunen de automobilist tijdens het rijden. Denk aan de piepjes tijdens het inparkeren of het zelfstandig remmen wanneer je te dicht op een andere auto zit.

Niveau’s

ADAS zijn onder te verdelen in niveaus van 0 tot 5. Hieronder zie je wat de verschillende niveaus betekenen en wanneer ze naar verwachting op de weg te vinden zijn.

Level 0 – Geen automatisering

De bestuurder rijdt constant volledig zelf. Soms worden waarschuwingssignalen getoond.


Level 1 – Assistentie

Automatisering van enkele losse functies, bestuurder rijdt nog volledig zelf, maar kan gebruik maken van cruise control (losse voeten) of rijbaan detectie (losse handen).


Level 2 – Gedeeltelijke automatisering

Automatisering van diverse functies. De bestuurder rijdt nog volledig zelf. Eventueel met zowel ‘losse voeten’ als ‘losse handen’, maar wel met zijn ogen gericht op de weg.


Level 3 – Voorwaardelijke automatisering

Automatisering van meerdere functies. De bestuurder reageert op verzoeken om in te grijpen en rijdt eventueel met ‘losse voeten’, ‘losse handen’ en ‘blik niet op de weg’. Maar moet in staat zijn de besturing snel te kunnen hervatten.


Level 4 – Hoge mate van automatisering

Automatisering onder bepaalde voorwaarden. Tijdens het automatisch rijden, heeft de bestuurder geen verantwoordelijkheid en hoeft hij niet op de weg te letten. De auto kan zelf ingrijpen. Het kan zijn dat er op bepaalde terreinen of in sommige weersomstandigheden nog menselijke tussenkomst nodig is.


Level 5 – Volledig geautomatiseerd rijden

In elke situatie rijdt de auto zelfstandig. De bestuurder heeft geen verantwoordelijkheid tijdens het rijden.


Maar wanneer kunnen we de eerste volledig geautomatiseerde auto’s op de weg verwachten? Dat lees je in onze volgende blog.