• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

Blik in de toekomst | Kalibreren kunnen auto’s zelf

Technisch is het al mogelijk: auto’s die zichzelf kunnen kalibreren. Straks komt er geen mensenwerk meer aan te pas. Welke impact heeft dat op schadeherstellers? Willy Sprockel schijnt zijn technische licht op de zaak.

Stel: je maakt een rustig ritje door je woonwijk, je bent bijna thuis. Ineens remt je auto keihard af. Je schrikt enorm, heb je iemand geraakt? Er was toch helemaal niets te zien voor je op de rijbaan? Nou ja, behalve dan die kliko langs de weg. 

“Dit is dus wat er kan gebeuren als een sensor van een rijhulpsysteem verkeerd staat afgesteld,” zegt Willy Sprockel, Kennis en Techniek manager bij ABS Autoherstel. “Met alle gevaren én schade van dien, want het kan zomaar resulteren in een kop-staartbotsing met de auto die achter je rijdt.” 

“Dit geeft maar aan hoe belangrijk de kalibratie van ADAS-sensoren is. Bij een groot deel van de schades die we binnen ABS Autoherstel afhandelen komt kalibratie kijken. Bijvoorbeeld van de camera-beeldsensoren, radar-, Lidar- en ultrasoon-sensoren, die de omgeving van de auto waarnemen. En nu de ontwikkelingen in auto’s zo snel gaan, moeten schadeherstellers ook flink investeren. Niet alleen in nieuwe apparatuur, maar ook in opleidingen voor hun medewerkers. Dat is iets wat onze vestigingen scherp in de gaten houden.” 

Rijhulpsystemen

“Deze systemen zijn fail-safe,” legt Willy uit. “Ze reageren tienduizend keer sneller dan een mens. Als een bepaalde functie niet uitgevoerd kan worden, geeft het systeem een melding. Als je zo’n melding negeert en doorrijdt, overtreedt je de wegenverkeerswet. Als er dan iets gebeurt, ben je volledig aansprakelijk.”

Per 1 juni 2022 zijn alle nieuw ontwikkelde auto’s verplicht een aantal rijhulpsystemen te hebben. Deze ADAS-systemen, zoals ze ook wel worden genoemd, zijn dan niet meer uitschakelbaar. 

“Momenteel rijden er nog voldoende auto’s rond waarbij de systemen niet zo geavanceerd zijn of waarvan je de ADAS-functies kunt uitschakelen. Maar dat kan binnenkort niet meer,” zegt Willy.

Overgangsperiode

De vraag die nu speelt, gaat over investeringen doen. Willy: “Ik schat dat automatische zelfkalibratie binnen nu en 5 jaar gemeengoed wordt. Dan neemt de noodzaak van kalibratie apparatuur af omdat de auto het zelf gaat doen. Ondernemers moeten dus goed overwegen wanneer ze welke investeringen doen. 

We zitten nu in een overgangsperiode van ‘oude’ auto’s naar zelfkalibrerende technologie. De komende jaren blijven er nog genoeg auto’s rijden zonder deze technologie, en ook daarbij moeten de schades hersteld worden. 

Aan de ene kant vind ik dit een fantastische ontwikkeling, want ik ben natuurlijk van de techniek. Aan de andere kant vraagt het ook om nauwe samenwerking tussen schadeherstelbedrijven en opdrachtgevers, zodat we samen klaar zijn voor de toekomst.”