• 70+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0800 - 66 11 11 1
Terug

Nu investeren in kennis en kunde is besparen op een later moment

Door corona liep half maart het werk terug bij ABS Autoherstel H. Hoogvliet. Daardoor kon er een dikke streep door alle doelen die een paar maanden daarvoor gesteld waren. Om 2020 toch om te buigen tot een positief jaar besloten Cees Hoogvliet en Chris Pons te investeren in kennis en kunde.

“We besteden best veel uit, hoe kunnen we die werkzaamheden zelf gaan doen?” vroegen Cees en Chris zich af. “Dat vraagt om een stuk opleiding, we zullen nu moeten investeren in iets wat op den duur geld bespaart.”

Iedereen kan uitlijnen

“Een mooi voorbeeld is de apparatuur die we hebben aangeschaft om uit te lijnen. Voorheen hadden we één of twee jongens met kennis van uitlijnen. Inmiddels is iedereen, zowel frontoffice als de schadeherstellers daarvoor opgeleid. Het is overigens niet zo dat iemand van de frontoffice snel een auto gaat uitlijnen, maar we spreken nu wel allemaal dezelfde taal. We weten waar we het met elkaar over hebben en daardoor doen we veel meer samen. Problemen en vraagstukken vliegen we samen aan, in plaats van individueel.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

Verschillende elementen

“Om kennis en kunde te consolideren binnen onze vestigingen zijn we eerst samen gaan zitten met de Vakopleiding Carrosseriebedrijf en het OOC. Met hen hebben we onze plannen besproken en gekeken hoe we maximaal gebruik konden maken van de subsidies die hiervoor bestaan. 

Uiteindelijk zijn we tot een opleidingsplan gekomen dat bestaat uit drie elementen:

  1. Apparatuur – Iedereen moet op de hoogte zijn van de nieuwste technieken zoals ADAS, kalibreren en uitlijnen. We kozen ervoor om vestigingsbreed op te leiden zodat iedereen dezelfde kennis heeft en dezelfde taal spreekt.
  2. EVC-traject – Iedereen doorloopt dit traject om inzicht te krijgen in het niveau, de competenties en ambities van medewerkers. Met dat inzicht kunnen we een opleidingsplan op maat maken met het doel van de organisatie in het achterhoofd.
  3. Werkplekleren – Er loopt veel kennis rond bij ons. Het is zonde dat deze kennis niet verder gedeeld wordt. Daarom hebben we een bedrijf in de arm genomen dat ons helpt deze kennis intern te delen.”

Veel inspanning en grote impact

“We hebben het opleidingsplan bij alle vestigingen doorgevoerd. En het klinkt natuurlijk allemaal heel logisch. Investeren om uiteindelijk te kunnen besparen. Maar vergis je niet. Het vraagt echt veel inspanning en heeft een grote impact. En niet alleen op de organisatie, ook op de medewerkers.

Onze mensen zijn namelijk veel extern voor cursussen en krijgen dit nog extra op hun bordje, naast hun normale werkzaamheden. Gelukkig heerst er bij ons een cultuur waarin dit soort plannen impulsief kunnen ontstaan. We wilden zo snel mogelijk aan de gang, zonder eerst maandenlang plannen te hoeven maken. En we zijn er trots op dat ons dat is gelukt.”

Duurzame inzetbaarheid is essentieel

“Het is een uitdaging voor de hele branche om bij te blijven in kennis van de nieuwste technieken. Het is daarom een groot risico om binnen de organisatie maar één persoon op te leiden voor zo’n techniek. Zodoende kozen wij ervoor om organisatiebreed op te leiden, zodat we die kennis ook kunnen borgen als er bijvoorbeeld iemand weggaat. Het kennisniveau van de hele organisatie moest omhoog.

In de praktijk zal vaak dezelfde persoon de werkzaamheden uitvoeren. Maar mocht het nodig zijn dan hebben we verschillende back-ups rondlopen.”

Nu is het moment

“We plukken nu de eerste vruchten van deze investering. Iedereen kijkt bewuster naar alle werkzaamheden. Er is nu intern het besef dat we rekening moeten houden met veiligheidssystemen. Nu is het moment om te investeren in deze skills.

Qua doorlooptijden is er nog geen winst behaald. Sterker nog, in sommige gevallen doen we veel langer over herstel dan voorheen. Maar ook dat hoort bij de investering om straks sneller en beter te worden. En laat dat dan het voordeel zijn van een periode waarin we minder werk hebben. Nu is het moment om te investeren in onze kennis en kunde.”