• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

Van schilderswinkel naar schadehersteller

Deel 7 van de serie over onze familiebedrijven.

“Pa is in 1964 begonnen,” zegt Robert Jan Graaf. “Maar de oorsprong ligt eigenlijk bij mijn opa. Hij was huisschilder en had een schilderswinkel. Mijn vader zag dat schilderen niet zo zitten en is in de garage begonnen met spuiten. Daar is uiteindelijk Spuiterij Graaf uit ontstaan.”

“Mijn broer Mark Peter is in 1986 direct na de havo aan de slag gegaan in het bedrijf. Dat heeft hij tot ‘91 samen met onze vader gedaan,” geeft Robert Jan aan. “Ik vond het allemaal wel best met die auto’s. Vroeger deed ik na school wel eens wat klusjes voor een zakcentje. Wat opruimen, schoonmaken en hier en daar helpen. Maar ik heb altijd gezegd dat ik nooit in het bedrijf zou gaan werken. Ik heb dan ook diverse banen gehad.” Maar dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, bleek wel toen Pa belde.

Balans en succes

“Hij vroeg of ik bij de spuiterij wilde komen werken. Twee van zijn vaste werknemers gingen weg en ze hadden echt handen tekort. Uiteindelijk heb ik dat gedaan en waren we ineens met drie vennoten.”

Na het overlijden van vader stonden de broers er plotseling alleen voor. Samen zetten ze het bedrijf voort, dat ging niet zonder slag of stoot. “Inmiddels houden we elkaar goed in balans. Soms moet de een iets overwinnen om een bepaalde beslissing te nemen terwijl de ander een concessie doet. Dat brengt ons succes.”

“We werken met zijn tweeën in de zaak, verder werkt er geen familie. Onze vrouwen hebben beiden een andere baan. Ik vind het wel fijn om thuis even niet met de zaak bezig te zijn.”

Andere schademarkt

“Ik ben trots op het geheel, zoals het bedrijf nu staat. Die eerste periode was niet makkelijk. Samen met ons personeel hebben we iets moois neergezet. Kwaliteit gaat bij ons boven kwantiteit. De schademarkt op Texel is toch net even anders dan in de rest van het land. Zo werken we betrekkelijk weinig voor leasemaatschappijen. Op het eiland hebben we gewoon veel meer particulier verzekerden.”

ABS Autoherstel Graaf heeft natuurlijk te maken met het toeristenseizoen. “In de zomermaanden is er meer verkeer op de weg en dus is er ook meer kans op schade. Het is een drukke periode waarin we goed moeten prioriteren. Bij schades die toeristen maken, hebben we te maken met tijdsdruk omdat zij binnen een bepaalde tijd weer naar huis gaan. Maar we willen onze vaste klanten niet laten wachten.”

“Daarnaast hebben we ook ‘baat’ bij de vergrijzing. Veel ouderen hebben hier een vakantiehuisje. Ze hebben twee auto’s, zijn goed verzekerd, maar rijden gemiddeld ook wat vaker schade.”

Nieuwe generatie

Uiteraard heeft een familiebedrijf ook voordelen. “Je weet wat voor vlees je in de kuip hebt. Je durft misschien net wat eerder de waarheid te vertellen, maar tegelijkertijd heb je ook meer voor elkaar over. Don’t mess with the family.”

De broers Graaf denken al wel na over opvolging. Maar van hun eigen kinderen moeten ze het niet hebben. “We hebben er samen zeven, maar ze willen geen van allen dit vak in.” Naast hun vier medewerkers, is er nog wel plaats voor één of twee vakmensen. Zeker met het oog op opvolging. Hoewel er al wel over de toekomst wordt nagedacht is er van stoppen voorlopig nog geen sprake. “We zitten nog vol plannen! En ik ga elke dag met plezier naar mijn werk,” zegt Robert Jan.

“En wie weet heb ik dan over een aantal jaar wel tijd om mijn droom waar te maken: ik wil ooit nog eens mijn eigen bruin café hebben.”