• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

Cosmetisch vs Complex schadeherstel

Steeds meer verzekeraars en schadeherstelbedrijven maken een onderscheid tussen cosmetische en complexe schades. ABS Hoppenbrouwers in Bergen op Zoom verdeelt de auto’s die binnenkomen al járen op basis van de ernst van de schade. Het resultaat volgens Rob Hoppenbrouwers: “Het levert een enorme tijdwinst op”.

Van klein krasje tot fikse deuk

Als een auto schade heeft is het steeds vaker de vraag of het om een cosmetische of complexe schade gaat, maar wat is nu eigenlijk het verschil? Rob Hoppenbrouwers van de gelijknamige ABS Autoherstel vestigingen in Bergen op Zoom en Roosendaal: “Om het heel simpel te zeggen gaat het om het verschil in kleine en grote schades. Bij cosmetische schades gaat het om kleine krasjes en deukjes en bij complexe schades is er meer aan de hand. Dan heb je het over grotere deuken en andere delen van de auto die we moeten repareren, zoals bijvoorbeeld de wielophanging.”

Het werk goed verdelen

Elke professionele hersteller kan uit de voeten met een kleine schade. Voor een complexere schade heb je een specifieke vakman, een specialist nodig. Bij ABS Hoppenbrouwers hebben ze daarom zo’n vijf jaar geleden naar het hele proces gekeken. Rob: “We wilden het slimmer doen en het werk beter indelen. Om de doorstroming van de auto’s door het bedrijf vlotter te laten verlopen, hebben we het werk en de medewerkers in drie groepen verdeeld. Team 1 handelt de cosmetische schades binnen 1 dag af. Team 2 pakt de universele schades op die tussen cosmetisch en complex in zitten. Die twee staat ook voor: twee dagen en dan is de auto weer klaar. Team drie gaat aan de slag met de complexere reparaties die drie of meer dagen duren.”

Drie stromen voor maatwerk

Bij de ABS vestiging in Bergen op Zoom hebben ze ook de hele werkplaats verbouwd om voor een vlotte doorstroming te zorgen. Rob: “Iedere groep kan nu zelfstandig aan het werk in een eigen deel van de werkplaats en met een eigen spuitcabine. Normaal is het plaatwerk en de voorbewerking gesplitst in afdelingen en dat hebben we nu in één team geplaatst. Waarbij in team 1 en 2 het plaatwerk en het voorbewerken meestal door dezelfde man wordt gedaan op één werkplek Dat is redelijk revolutionair binnen de branche; nog niemand doet het ook zo op deze manier. Ik weet eigenlijk niet waarom niet, want als je de overdracht eruit haalt levert dat je een enorme tijdwinst op. Bij een reparatie moet de auto vaak wachten tot de volgende man klaar is en dan moet de auto ook nog naar een andere plek in de werkplaats worden gebracht. Daar kan zomaar een paar uur overheen gaan en de overdracht kost zelf ook weer tijd, want de volgende in lijn moet eerst ook weer een beginnetje maken.”

Een dag eerder klaar

Rob: “Als je alles door elkaar repareert is dat zeker niet ideaal voor je efficiency. Als autoherstelbedrijf ben je een productiebedrijf en wil je zo min mogelijk variatie in je processen. We willen een soepele doorstroom en dat lukt ons door de reparaties over drie teams te verdelen. We hebben een flink aantal medewerkers en daardoor kunnen we ook echt verschillende teams inrichten. We willen een goede flow in het proces en heel concreet betekent dit bij ons dat auto’s een dag eerder klaar zijn. Wij kunnen dus meer auto’s repareren, er is minder vervangend vervoer nodig en de klant heeft zijn of haar auto eerder terug.”