• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

Totaalherstel in de praktijk: ABS H.Hoogvliet

Totaalherstel vraagt om een nieuwe werkwijze. Maar wat betekent dat in de praktijk? Wat verandert er in de werkvoorbereiding en de werkplaats? Chris Pons van ABS H. Hoogvliet is al vanaf het begin betrokken bij de uitrol van Totaalherstel en deelt zijn ervaringen met de nieuwe manier van werken.

“Administratief is het nu al een draak van een proces,” zegt Chris. “De implementatie van Totaalherstel maakt dat er nog meer ‘papierwerk’ bij komt. Dus ik snap best dat ondernemers daar niet om staan te springen. We proberen allemaal zo efficiënt mogelijk te werken. Meer tijd aan administratie besteden, lijkt misschien een stap terug.”

Sterker als keten

Die extra administratie zit hem vooral in het vastleggen, verantwoorden en borgen dat de reparaties volgens de richtlijnen van de fabrikant zijn uitgevoerd. Dat is deels een verzekeringskwestie, maar het heeft ook te maken met aansprakelijkheid. Je wilt niet dat je aansprakelijk wordt gesteld voor vervolgschade omdat je een richtlijn niet hebt gevolgd.

Toch denkt Chris dat er nog veel te winnen is. “De jongens gaan echt niet sneller uitdeuken of spuiten, dus daar is geen winst te behalen. De meeste waste en stilstand zit hem nu in de werkvoorbereiding. We moeten het zo proberen te regelen dat we tijdens het proces geen verrassingen meer krijgen. Dus proberen vooraf foutmeldingen te constateren en goed in beeld krijgen wat voor werk er aan de auto zit.”

“Ik ben er heilig van overtuigd dat als we daar nu op investeren dat het uiteindelijk tijdwinst oplevert in de doorlooptijd. En we staan straks als keten veel sterker als we onze opdrachtgevers kunnen aantonen dat wij volgens alle richtlijnen van de fabrikanten werken.”

Marktpositie versterken

“Je kunt als vestiging niet op de hoogte blijven van álle technologische veranderingen voor álle merken. Dat moeten we samen doen.” Volgens Chris is Totaalherstel nodig om bij te blijven. Om de marktpositie als universeel schadehersteller te behouden en misschien zelfs verder uit te bouwen.

Totaalherstel is werk in uitvoering. “We zijn gewoon begonnen en tijdens dit proces van uitrollen komen er nog veel dingen aan het licht waar we nog niet over hadden nagedacht. Nu zijn we bijvoorbeeld druk aan het kijken hoe we het softwarematig voor elkaar gaan krijgen dat de juiste info direct in de werkplaats beschikbaar is.”

Porsche Panamera

Zoals Bert Huisman al eerder aangaf, geeft Totaalherstel klanten en opdrachtgevers de zekerheid dat binnen de ABS-keten elke schade – ongeacht merk, soort en grootte – op de juiste plek, met de juiste mensen en op de meest efficiënte manier gerepareerd wordt. Mét behoud van geldende (fabrieks-)garanties.

Dat betekent dat er wel eens werk uitbesteed wordt. “Ook bij ons is dat aan de orde,” zegt Chris. “Zo kregen wij een tijd terug een Porsche Panamera binnen met flinke voorschade. De jongens in de werkplaats stonden al verlekkerd te kijken, maar ik zag vooral inefficiëntie. Ik weet zeker dat we het kunnen repareren, maar het kost ons meer tijd omdat we niet vaak aan dit merk werken. In dit geval hebben we de schade uitbesteed aan ABS Autoherstel Splinter. Zij zijn de Porsche specialist. Zo weten we zeker dat de schade zo goed en efficiënt mogelijk hersteld wordt.”

“Ketenbrede afspraken over uitbesteden, moeten we nog maken. Nu regelen we dat onderling. Overigens hoeft een auto niet altijd naar een andere vestiging gebracht te worden, we kunnen ook de monteur naar de auto halen, of hem alleen een controleslag te laten doen.”

“Overigens heb ik nog wel twee weken moeten aanhoren van de jongens in de werkplaats dat ik zo’n mooie wagen heb doorgestuurd. Maar uiteindelijk willen we allemaal geld verdienen en een tevreden eindklant.”