• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

25 jaar ABS Autoherstel | Duurzaam

ABS Autoherstel werkt zo duurzaam mogelijk. Dat zit 'm in de manier waarop we schades herstellen, maar ook in de zorg voor medewerkers en afspraken met opdrachtgevers. Hoe is onze kijk op duurzaamheid veranderd de afgelopen 25 jaar? En hoe zien we de toekomst?

Toen ABS Autoherstel in 1998 werd opgericht spraken we uiteraard al over duurzaamheid. In die tijd waren de meeste bedrijven lid van Stichting Duurzaam Repareren. De richtlijnen hiervoor waren veelal gericht op het reparatieproces. Dat moest vooral milieuvriendelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van de juiste opvangbakken voor vloeistoffen, of hoe je het afval verwerkte.

Duurzaamheid is meer dan milieu

In de afgelopen jaren is duurzaamheid veel meer een maatschappelijk thema geworden. Duurzaamheid is meer dan milieu, het gaat over toekomstbestendigheid. Dat heeft impact op alle facetten van bedrijfsvoering, zoals personeel. Zo is de Arbowetgeving in de loop der jaren veel strenger geworden. Wordt er niet meer gerookt op de werkvloer en zijn zaken als gehoorbescherming veel meer gemeengoed dan 25 jaar geleden.    

Die duurzaamheid wordt doorgevoerd in de totale bedrijfsvoering. Hoe zorg je dat die toekomstproof is? Hoe leg je processen vast, hoe zorg je voor je medewerkers als het gaat om duurzame inzetbaarheid? Daarom sluit ABS Autoherstel zich in 2020 aan bij Erkend Duurzaam

Best lekker bezig. Toch?

Duurzaamheid is actueler dan ooit. Niet in de laatste plaats omdat de Europese wetgeving verplichtingen gaat opleggen. Denk aan de energiebesparingsplicht en de CSRD voor grote bedrijven. In deze nieuwe richtlijn staat dat vanaf 2024 steeds meer bedrijven verplicht worden te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu

De CSRD is indirect dus een belangrijke maatregel voor ons. ABS Autoherstel valt niet in de categorie grote bedrijven, maar veel van onze opdrachtgevers wel. Zij gaan op zoek naar partners en bedrijven die hun energiebesparende maatregelen en CO2 footprint inzichtelijk hebben gemaakt. En die aantoonbaar kunnen maken welke impact ze als bedrijf hebben op biodiversiteit en mensenrechtenschendingen. Wij willen onze opdrachtgevers kunnen voorzien van de benodigde informatie. 

Bovag en Erkend Duurzaam helpen onze branche met tools en inspiratie om klaar te zijn voor de toekomst. BOVAG is als branchepartner een gesprekspartner bij de uitrol van de Europese wetgeving. Daarnaast adviseren zij ondernemers op het gebied van energiebesparing.

Als branche zijn we best lekker bezig, zou je denken.

De weg van de portemonnee 

Toch krijgen we niet voor niets te maken met deze regels op Europees niveau. Het zou gek zijn als ieder land zijn eigen beleid voert.

Zo is het eigenlijk ook in het schadeherstel. Als schadeherstellers kunnen we er alles aan doen om te voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Maar uiteindelijk moet duurzaamheid door alle betrokken partijen worden opgepakt. Duurzaamheid kan niet alleen worden aangepakt vanuit individuele bedrijven of schadeketens. Het is iets waar de hele branche samen mee aan de slag moet. Wij merken steeds meer dat duurzaamheid wordt geremd door commerciële belangen van de grote opdrachtgevers.

Zolang traditionele verzekeringspolissen en leasecontracten nog worden samengesteld volgens de ‘Independer’ maatstaven, blijven we hetzelfde doen. Bijvoorbeeld leenauto’s inzetten omdat we dat nu eenmaal beloven aan de verzekerde. Er is weinig tot geen ruimte voor nieuwe, duurzamere alternatieven. Zo blijft de weg van de portemonnee de makkelijkste weg.

Hoogste tijd voor duurzame polis of leasecontract

Hoe gaan we ervoor zorgen dat we die discussies opnieuw gaan voeren? Dat we vanuit onze eigen expertise nieuwe processen verzinnen en proberen dat met elkaar te verweven in een nieuw, duurzamer product? Het is de hoogste tijd voor een duurzamere verzekeringspolis of leasecontract. 

Is het misschien een idee om een polis te maken zonder vervangende auto? Of met duurzamere alternatieven? Of met standaard elektrisch vervoer?
Wat te denken van duurzamer (her)gebruik van onderdelen? Er zijn zoveel mogelijkheden. Laten we die samen ontdekken!