Auto Beautydag: ‘Hier kan geen advertentie tegenop’
Er zijn genoeg mensen die blijven rondrijden met een krasje of deukje. Omdat ze er van uitgaan dat herstel te duur is. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Tijdens de Auto Beautydag bij ABS De Laat in Heerhugowaard kunnen mensen op een laagdrempelige manier kennismaken met schadeherstel.
“Een klantrelatie opbouwen is lastig in deze business,” zegt directeur Ron Bruin (ABS De Laat Heerhugowaard). “Mensen komen hier alleen als ze schade hebben, en dat is nu eenmaal niet zo vaak. De Beautydag is een mooie gelegenheid om toch top of mind te komen en te blijven bij je klanten.”
Hoe ziet zo’n dag eruit? Ron legt uit: “De dag begint om negen uur en dan staat er echt al een rij in de straat. Dat blijft de hele dag zo. Klanten rijden hun auto onze wasstraat in, de auto wordt gewassen en gedroogd. Je kunt schades tenslotte pas echt goed zien als de auto schoon is. Het taxatieteam brengt vervolgens de schade in beeld en maakt een offerte.”
Actieprijs
De klant heeft de mogelijkheid om direct een afspraak in te plannen. 85% van de bezoekers doet dat ook daadwerkelijk. De rest wil er nog even over nadenken. Dat kan. De offerte blijft een week geldig. De Auto Beautydag is ooit gestart als een landelijk initiatief van ABS Autoherstel. Het bleek niet voor alle vestigingen te werken, maar in Heerhugowaard was het vanaf het begin een succes.
“We houden zeker al zo’n tien jaar een Auto Beautydag en het blijft een drukbezochte dag. Klanten zijn enthousiast. Hun auto wordt gratis gewassen en ze kunnen schades voordelig laten herstellen.”
“Kleine schades herstellen we tegen een actieprijs,” zegt Ron. “Een deuk repareren kost €35 en spotrepair doen we voor €75.”
Timing is belangrijk
De timing is belangrijk. Ron: “We kiezen altijd voor de tweede of derde week van maart. Net na de winter en net voordat het volop voorjaar wordt. Als je wat later zit, zijn mensen op zaterdag toch alweer druk met andere dingen. Sportclubjes die weer starten of het mooie weer dat vraagt om werk in de tuin.”
“Alle medewerkers zijn aanwezig om te helpen. Er moet worden gezorgd voor koffie, thee en wat lekkers. Maar er is bijvoorbeeld ook iemand die het verkeer regelt.
De dag is heel anders dan een standaard werkdag dus dat geeft een leuke sfeer in het team onderling. Ron en zijn medewerkers ervaren het als een soort teambuildingsdag.
“Ik hoor van klanten terug dat ze het leuk vinden dat ze enthousiast en vriendelijk ontvangen worden. Dat is zo belangrijk. Mensen gaan met een goed gevoel naar huis. Daar kan een koude, kille advertentie niet tegenop.”