• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

Totaalherstel vormt stevige basis voor nieuwe Plusnorm

Autoschades worden steeds complexer. Schadeherstellers moeten werken met nieuwe materiaalsoorten, kennis hebben van ADAS-systemen en de elektronica die daarvoor nodig is. Ook het werken met elektrische auto’s vereist nieuwe technieken en kennis.

Sinds een aantal jaar is veiligheidskritisch schadeherstel voor ons een speerpunt dat we met ABS Totaalherstel borgen. FOCWA en BOVAG komen nu met de Plusnorm Autoschadeherstel die de hele branche houvast geeft voor veiligheidskritisch schadeherstel, met name voor de nieuwste modellen en technieken.

Hiermee is veilig schadeherstel in de hele branche nog beter geborgd.  

Filteren

ABS Totaalherstel en de nieuwe Plusnorm zijn op dezelfde gedachte gestoeld: het borgen van veiligheidskritisch autoschadeherstel. Toch zijn er wel degelijk verschillen. Dat zit hem met name in de strengere naleving van ABS Totaalherstel, legt formule manager Bert Huisman uit.

Neem bijvoorbeeld het de- en monteren van een wiel, wat een veiligheidskritische handeling is. Immers als het wiel er tijdens het rijden vanaf vliegt ontstaat er direct gevaar voor de inzittenden en mede-weggebruikers. De Plusnorm gaat ervan uit dat iedereen dat kan, omdat we het al jaren doen. ABS is daar iets strenger in: “Binnen Totaalherstel hebben we beschikbare informatie over met welke kracht je een wiel vast zet, en dat er iemand met verstand van zaken heeft gecheckt dat het op de juiste manier is vastgezet.” 

“Bij Totaalherstel koppelen we kennis en opleiding aan werkzaamheden en leggen dat vast. We kijken bijvoorbeeld ook of degene die de reparatie uitvoert de juiste papieren heeft voor die specifieke werkzaamheden. Het kan best zijn dat meerdere mensen in de werkplaats weten hoe het moet, maar dat degene met de juiste papieren het werk doet óf controleert.” 

Kortom: de filtering van veiligheidskritische werkzaamheden in het calculatiesysteem is bij ABS wat strenger afgesteld. Bert ontwikkelde dat filter en is inmiddels al ruim drie  jaar in gebruik op alle vestiging van ABS Autoherstel. 

Ondanks strengere aanpak beter gescoord

Om te borgen dat we aan alle normen en eisen voldoen, hebben we een aantal jaar geleden de interne audits in het leven geroepen. De tweede ronde interne audits dit jaar is inmiddels achter de rug en de scores zijn heel goed. Er zijn twintig vestiging die een score tussen 9 en 10 hebben behaald. 

Een resultaat om trots op te zijn, zeker als je bedenkt dat de audits strenger waren dan de vorige keer. Er is niet alleen gekeken of de juist gecertificeerde mensen aan een schade hebben gewerkt en het dossier compleet is. “We hebben nu ook naar de volgorde gekeken. Is alles in het backoffice systeem gelogd? Heeft degene die de schade heeft hersteld ook de informatie gelezen?”

bars

Totaalherstel vraagt om een goede vastlegging van alle werkzaamheden. Dat hebben we onder andere geborgd met de werkplaats app.
Astrid vertelt er hier meer over.

“Een goed cijfer is fijn, maar het gaat er om dat we zeker weten dat er op de juiste manier wordt gewerkt.” Toch merkt Bert dat er ook valkuilen zijn: “Als een klant binnenkomt, ga je die helpen. Net als in een kledingwinkel. Dan kan het zijn dat je in de drukte soms vergeet een taak af te vinken in de checklist.” 

“Dat snappen we, maar het is onze taak om te zorgen dat iedereen het proces goed in de vingers krijgt. Want die klant die blij en gelukkig is met de goede service, gaat er ook vanuit dat veiligheid voorop staat in ons werk. Wij vertrouwen op de kennis en kunde van onze medewerkers, maar zeggen: kijk voor de zekerheid nog even, misschien heeft de fabrikant recent nog iets veranderd.”

Inspelen op de Plusnorm

Dankzij ABS Totaalherstel is de keten goed voorbereid op de Plusnorm. Al is die niet voor alle vestigingen even interessant zegt Bert: “Een deel van onze bedrijven is gespecialiseerd in de modernste auto’s. De rest heeft daar het aanbod niet voor, omdat ze bijvoorbeeld weinig lease klanten hebben. Het is aan ondernemers zelf of ze willen investeren in de Plusnorm. Uiteraard helpen we onze ondernemers daarmee ”

“Iedereen binnen onze organisatie werkt inmiddels vanuit de Totaalherstel-gedachte. Die is ontstaan vanuit de gedachte dat wij willen laten zien dat wij alle veiligheidskritische reparaties juist volgens richtlijnen van de autofabrikanten uitvoeren en dat laten zien en  daar hebben we ook onze eigen controle nodig. We geloofden dat dat de juiste weg was, de Plusnorm is daar een bevestiging van.”