• 70+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0800 - 66 11 11 1
Terug

Een geoliede machine, zo omschrijven Bart en Robbert Haans hun bedrijf in Tilburg. Verloop in medewerkers kennen ze eigenlijk niet. Met als gevolg dat ze een trouwe club mensen om zich heen hebben verzameld, die nog steeds groeit. Hoe ze dat voor elkaar krijgen, lees je in dit interview.

Wagenpark autoverhuurbedrijf

In 1958 begon Jos Haans een autoverhuurbedrijf, gevestigd achter de slagerij van zijn vader aan de Koestraat in Tilburg. Omdat de huurauto’s regelmatig een deuk opliepen, besloot Jos zelf de schades te gaan herstellen in een schuurtje achter de slagerij.

“Hij had simpelweg geen geld om de schades te laten herstellen,” vertelt zoon Bart. “Inmiddels is het andersom. We hebben van schadeherstel ons vak gemaakt en hebben geen huurauto’s meer, maar wel vijftig leenauto’s die we gratis ter beschikking stellen aan onze klanten.”

Trammelant

De eerste schade

In 1998 nam Bart het bedrijf over. “Ik had daarvoor al twaalf jaar samen met mijn vader in de zaak gewerkt. Waarin ik langzaamaan steeds meer taken overnam van mijn vader. Het is ongelooflijk, maar in die jaren hebben we nooit trammelant gehad. Al had pa wel wat meer moeite om werk uit te besteden dan ik. Het uitlijnen van auto’s konden we bijvoorbeeld zelf, maar ik stuurde zo nu en dan wel eens een auto naar de uitlijner. Dat deed ik om de snelheid in de werkplaats te behouden, maar pa vond dat soms wel lastig.” 

Bart was van jongs af aan in de zaak te vinden. “Ik was er altijd. Mijn moeder vroeg zelfs of ze mijn bed niet beter in de werkplaats kon zetten.” 

De geschiedenis herhaalt zich. Want op zijn beurt draagt Bart nu steeds meer zaken over aan zoon Robbert.

Nieuw bloed in de zaak

Ook Robbert was al vroeg betrokken bij het bedrijf. “Al mijn vrije uurtjes bracht ik op de zaak door. Toen ik op de middelbare school zat ging ik vaak nog even werken voordat de school begon.” Robbert wist toen al dat hij in het familiebedrijf aan de slag wilde. De opleiding Automotive Management lag dan ook voor de hand. “Als mijn zoon het niet had overgenomen had ik het bedrijf nu in de verkoop staan. Maar gelukkig vind hij het net zo’n mooi vak als ik. Voor het technische moet je naar school, maar het commerciële moet er in zitten,” zegt Bart. En dat is gelukkig het geval bij Robbert. Hij werkt inmiddels ruim drie jaar in de zaak en is mede-eigenaar. 

Bart: “Ik vind het heel prettig dat hij het overneemt, het geeft me veel rust. Ik draag het straks over aan iemand bekends met dezelfde passie. Nieuw bloed in het bedrijf is ook gewoon goed. De nieuwe generatie kan toch wat gemakkelijker schakelen.”

Vijftig jaar in dienst

Het bedrijf heeft de afgelopen jaren een constante groei doorgemaakt, er werken nu ruim veertig werknemers. “Gemiddeld hebben we er elk jaar twee tot drie medewerkers bij gekregen,” legt Robbert uit. “Verloop hebben we bijna niet. Afgelopen jaar is er iemand met pensioen gegaan die hier vijftig jaar heeft gewerkt. Hij heeft nog een paar weken extra gewerkt om de vijftig jaar precies vol te maken. Zo hebben we veel mensen die hier al tientallen jaren werken. We werken prettig samen en hebben inmiddels een geoliede machine staan. Het is een trouwe, gemotiveerde club en daar zijn we heel trots op.”  

Het team in 1982

“Ik denk dat dat ook de kracht is van een familiebedrijf,” zegt Bart. “We hebben toch een andere band met onze werknemers dan bedrijven waar het alleen maar om de roebels draait.” Dat zit hem volgens beide heren in de passie voor het vak, maar ook in de persoonlijke benadering. Robbert: “Van directie naar medewerkers, maar ook vanuit het bedrijf naar onze klanten. Onze klantenkring is erg tevreden, dat persoonlijke, die aandacht speelt hier ook in mee. Alles draait om aandacht.” 

Bart vult aan: “Als je aandacht geeft, is het ook niet erg als je af en toe een fout maakt. Als je het maar uitlegt. Vertel een klant dat het wat langer duurt omdat we op een onderdeel wachten, ze waarderen die openheid.”

Complexiteit neemt toe

Jos Haans (met bril) in overleg

De grootste verandering in de loop der jaren is volgens Robbert de complexiteit van de voertuigen. “We hebben tegenwoordig te maken met radars, camera’s en autonoom rijden. We werken met veel meer verschillende materialen en hybride verbindingen. Dat vraagt niet alleen om andere apparatuur, maar zeker ook om goed opgeleide mensen. Het is heel belangrijk dat onze mensen de schades kunnen herstellen volgens de eisen van de fabrikant en de nieuwste technieken kennen. We willen onze klanten weer veilig de weg op sturen.”  

“Met Totaalherstel maakt ABS dat aantoonbaar. Daarmee leggen we vast dat we veilig en verantwoord hebben hersteld. Ook na herstel is dat in te zien en dat vinden opdrachtgevers heel prettig.”

Oog op de toekomst

In 1979 vestigde Jos zijn bedrijf aan de Jules Verneweg, en op die plek zit het bedrijf ruim zestig jaar later nog steeds. “We hebben nog niet zo lang geleden de buurman erbij gekocht,” zegt Bart. “We herstellen zo’n honderd auto’s per week, die moeten ergens geparkeerd kunnen worden, die extra ruimte komt dan goed van pas. Op termijn is de mogelijkheid er om de Tesla-werkplaats uit te breiden. Daarvoor hoeven we alleen maar een muur door te breken. Nu is het nog niet nodig, maar zo we zijn voorgesorteerd op de toekomst.”