• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

Sneller en efficiënter afspraken plannen met nieuw digitaal platform

De coronapandemie, personeelstekort en duurzaamheid. Voor ABS Autoherstel zijn dit de drie belangrijkste drijfveren om de klantreis binnen ABS Autoherstel te digitaliseren. Edward Reinderts vertelt hoe het platform tot stand is gekomen.

“Vestigingen moesten in de corona periode contact mijden en hebben toen de digitale intake op afstand intensief gebruikt. Dat was reden om te onderzoeken hoe we dit zo goed mogelijk kunnen integreren in ons nieuwe digitaal platform. 

Daarnaast hadden we voor corona al te maken met personeelstekort. En nog steeds komen we op veel plekken nog handjes te kort. Om minder afhankelijk te zijn van het wel of niet beschikbaar hebben van personeel zijn we genoodzaakt om processen te automatiseren en digitaliseren. Zo zijn we minder afhankelijk van medewerkers op de frontoffce. Natuurlijk zorgen we dat ons huidige personeel goed opgeleid blijft door middel van fysieke en digitale trainingen.  

Ook merken we dat opdrachtgevers in toenemende mate eisen stellen aan maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen. LED-verlichting en zonnepanelen op het dak zijn niet meer voldoende. We motiveren daarom onze vestigingen om meer met duurzaamheid te doen. Dit doen we door bijvoorbeeld een duurzame ideeën wedstrijd te organiseren. Nu is het moment om te laten zien dat je als schadehersteller kunt bijdragen aan maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen.” 

Een klantvriendelijke en duurzame oplossing

“Met het nieuwe digitale afspraken platform kunnen klanten hun schade helemaal zelf managen, van foto’s van de schade tot herstelafspraak. De berijder kan zelf een tijdstip en vestiging kiezen die het beste uitkomt. 

Behalve klantvriendelijk is het ook een duurzame oplossing. Voorheen reed de klant drie keer op een neer naar de vestiging. Om de schade te bepalen, te repareren en om de auto weer op te halen. Dat zijn best wat ritten. Met het nieuwe platform zijn we in staat de eerste twee ritten te besparen. ABS herstelt ongeveer 100.000 schades voor opdrachtgevers per jaar. Dus dat zijn al gauw 200.000 ritjes met een gemiddelde afstand van 30 km heen en terug. Dit kan ongeveer een besparing opleveren van meer dan 1 miljoen kg CO2. Als het ons ook lukt om het vervangend vervoer te verduurzamen, zou dat helemaal een mooie stap zijn.

Vanuit de opdrachtgever zijn klanten gewend om een vervangende auto te krijgen. In de praktijk rijden ze er niet eens 7 kilometer mee. Waarom geven we klanten die binnen een straal van 5 kilometer wonen geen (elektrische) fiets mee? Dat draagt echt bij aan het verlagen van de CO2 uitstoot. We zijn hier momenteel nog over in gesprek met onze opdrachtgevers. 

Het platform wordt momenteel nog gebouwd. Onze doelstelling is om het eind Q2 live te hebben. Het platform wordt geïntegreerd in onze huidige website. Centraal wordt het gemonitord en een deel neemt de helpdesk op zich. Het wordt een fantastisch mooi platform.”