• 80+ vestigingen in Nederland
  • Merk-erkend schadeherstel
  • Schadeherstel- en BOVAG garantie
Afspraak maken
Afspraak maken
0900 - 66 11 11 1
Terug

50 jaar ABS Hoppenbrouwers

ABS Hoppenbrouwers Bergen op Zoom bestaat dit jaar 50 jaar. Het schadeherstelbedrijf werd in 1967 opgericht door Jac Hoppenbrouwers onder de naam Autoschade Hoppenbrouwers. Anno 2017 bestaat het team uit zo’n dertig medewerkers, werkzaam voor de vestigingen in Bergen op Zoom en Roosendaal. Rob Hoppenbrouwers (zoon van) vertelt over de geschiedenis.

“Mijn vader Jac werkte eerst in dienst bij een autobedrijf. Daar voerden ze ook schadeherstelwerkzaamheden uit, maar mijn vader vond dat ze dat niet goed genoeg deden. Voor hem was dat de aanleiding om het zelf te gaan doen, beter.”

“In het begin werkte mijn vader nog even vanuit een schuurtje, maar al snel kon hij een behoorlijk groot pand huren. Mijn moeder Riny zorgde voor de ondersteuning en receptiewerkzaamheden en mijn oom Ad is ook vrijwel meteen mee gaan helpen in de werkplaats.”

“Het is vanaf de start altijd vrij voorspoedig gegaan en het bedrijf is gestaag gegroeid. In 1974 hadden we nog wel een tegenslag, toen brandde de zaak tot de grond toe af. We verhuisden vervolgens naar de locatie waar we nu nog zitten. Dat was een flinke doorstart; het pand was veel groter. In 1980 verdubbelde de bedrijfsruimte nog eens en in 1990 hebben we ook aan de achterkant een uitbreiding gerealiseerd.”

“Zelf ben ik in 1996 bij het bedrijf gekomen. Toen ik bezig was met mijn studie aan de TU in Eindhoven was ik eigenlijk helemaal niet van plan om daarna bij mijn vader te gaan werken. Het stagebedrijf waar ik toen bij terechtkwam bracht me op andere gedachten. Dat was helemaal geen prettig bedrijf om bij te werken en ik besefte dat als ik een eigen bedrijf zou hebben, ik de dingen veel meer zelf zou kunnen sturen. Eigenlijk net zoals mijn vader.”

Op de eerste foto  een heel jonge Jac Hoppenbrouwers en op de tweede zijn broer Ad.

“Ik heb er later nooit een seconde spijt van gehad. Mijn vader heeft het stokje al heel snel (in 1999) aan mij overgedragen, ook omdat hij door de ziekte van Parkinson gedwongen was de zaak los te laten. Eigenlijk heb ik het achteraf pas beseft, maar mijn vader heeft altijd achter me gestaan en me alle ruimte gegeven. Ik besefte toen niet hoe bijzonder het was dat hij mij gelijk het volste vertrouwen gaf, ook al had ik een heel andere manier van leidinggeven. Hij heeft nooit commentaar geleverd en hij is altijd trots op me geweest. Dat heeft me heel veel kracht gegeven. Wat me ook heel veel heeft geholpen, is dat mijn oom nog een behoorlijke tijd – tot zijn pensioen – in dienst is gebleven. Dat liep heel goed samen en daardoor lukte het mij ook om directeur te zijn.”

Op de foto: Rob en Nicole al heel jong in actie.

“Mijn zus Nicole werkt ook in het bedrijf. Ze was eerst verpleegster in het ziekenhuis, maar toen onze vader het bedrijf mogelijk wilde verkopen ging het bij haar ook kriebelen. Ze is toen ook in het bedrijf komen werken. Een jaar of twintig geleden heeft ze zo de rol van mijn moeder overgenomen. Ze startte op de receptie en ze doet inmiddels de hele boekhouding van het bedrijf. Onze rolverdeling bevalt ons prima, we hebben zelfs nog nooit onenigheid gehad.”

“De man van mijn zus, Marcel Haaksma, heeft hier ook lang gewerkt. Eerst als plaatwerker, daarna als calculator. Later heb ik het autoschadebedrijf in Roosendaal overgenomen, ook omdat hij daar uitstekend zou passen als vestigingsleider. Een kleine twee jaar geleden wilde Marcel het restaureren van oldtimers erbij gaan doen. Echt zijn passie, maar het was niet gemakkelijk te combineren met het leiden van een vestiging. Daarom is Marcel nu zijn eigen bedrijf begonnen, in een deel van onze bedrijfsruimte in Roosendaal. Persoonlijk vind ik het leuk dat we zo nog steeds samenwerken.”

Op de foto: Nicole toen en een inmiddels klassiek busje.

“Ik ben sowieso wel iemand die graag de samenwerking zoekt. Zo werken we ook met Dick van Zandwijk, ook een liefhebber van oldtimers. Dick heeft drie ABS vestigingen, waarvan twee in Zeeland, dus dat is hier in de buurt. Als wij het druk hebben, kunnen we altijd op Dick rekenen om schade van ons over te nemen. Dat loopt erg goed en het is voor alle partijen een win-winsituatie. Ook voor de klanten die zo sneller worden geholpen.”

“De werkzaamheden en onze expertises zijn in de loop van de jaren meer en meer ontwikkeld. Zo is mijn vader destijds al heel vroeg op de gestuurde reparaties gesprongen en dat bleek een gouden greep. Dat heeft ons bedrijf meteen een stuk professioneler gemaakt. Ook waren we een van de eerste schadeherstelbedrijven die kapotte ruiten herstelden. Daar haalden we toen de krant zelfs nog mee. Later kwamen de snelle ruitherstellers er tussen, maar nu zie je toch steeds meer dat ruitschade weer weggelegd wordt bij ons als professioneel autoschadeherstelbedrijf. En dat is natuurlijk een mooie ontwikkeling.”

De medewerkers hebben altijd op 1 gestaan.

“Persoonlijke betrokkenheid en hart voor zaak, heeft hier altijd een prominente plek ingenomen. Ik weet niet of dat typisch is voor een familiebedrijf. Mijn zus en ik zijn er gewoon mee opgegroeid. Kwaliteit en klanttevredenheid zitten echt bij mijn vader in de genen en dat heeft hij ook aan ons doorgegeven. Mijn vader is er alweer een tijdje uit, maar hij zou er nu nog steeds slecht van slapen als hij zou horen dat een klant ontevreden zou zijn.”

Op de foto: Rob Hoppenbrouwers nu.

“Deze betrokkenheid draag ik ook graag uit naar de medewerkers in ons bedrijf. Mijn leidend principe is ‘werkplezier’. De sfeer in het bedrijf staat voor mij voorop. Dat klinkt heel gemakkelijk, maar daar moet je als leidinggevende wel flink wat voor doen om dat voor elkaar te krijgen. Bij ons staan de medewerkers op nummer 1. Mensen moeten zich kunnen blijven ontwikkelen en zelf verantwoordelijkheid nemen. Zo’n zes jaar geleden hebben we onze werkprocessen compleet veranderd. We werken nu in kleine teams die zelfstandig verantwoordelijk zijn voor het totale herstelproces. De doorlooptijd is met 30 procent verminderd, de productiviteit is gestegen en het allerbelangrijkste: het werkplezier straalt er bij iedereen vanaf. Dus wat ons allemaal betreft: op naar de volgende 50 jaar!’

Sinds januari 2020 maakt ABS Autoherstel Hoppenbrouwers deel uit van de Den Elzen Groep.